Projectmanagers die gespecialiseerd zijn in het organiseren van de ongeplande acute zorg

Ongeplande Acute zorg; project Rotterdam

Ongeplande Acute zorg; project Rotterdam

Vier grote VVT instellingen in Rotterdam (Aafje, Laurens, Lelie Zorggroep en Humanitas) hebben in augustus 2018 besloten om te onderzoeken of de ongeplande acute zorg in Rotterdam gezamenlijk kan worden aangepakt. Tot op dat moment organiseerde de organisaties allen zelfstandig de ongeplande zorg. Door de projectleider is een kwartiermakersronde georganiseerd van waaruit een plan van aanpak is gemaakt. Vervolgens is deze aanpak uitgevoerd. Hierdoor zijn zowel de processen uitgediept (kwalitatieve criteria) en de kosten zichtbaar gemaakt die met de ongeplande acute zorg samen hangen.  Op basis van deze informatie is de businesscase uitgewerkt die leidt tot een effectievere aanpak. Projectleiderschap vraagt in dit geval oog voor het proces, blijvende commitment van de organisaties en inhoudelijke deskundigheid op het onderwerp. Deze combinatie kan Waizers leveren.

Vervangen van analoge alarmapparatuur naar digitale technologie

Vervangen van analoge alarmapparatuur naar digitale technologie

Veel VVT organisaties werken nog met analoge technologie binnen de thuiszorgsituatie. Dit terwijl het netwerk snel aan het digitaliseren is (per half 2019 is het analoge netwerk in Nederland uitgefaseerd). Dit is een risico en geeft veel connectieproblemen, die lang niet altijd herkend worden. Waizers heeft voor diverse opdrachtgevers het beleid uitgezet om o.a. analoge alarmeringsapparatuur uit te vervangen door de inzet van digitale apparatuur. Eén van de implicaties van de overgang naar digitale apparatuur is dat het aantal technische meldingen enorm stijgt. Dit is vaak een verrassing die niet meegenomen wordt in het implementatieplan. Om is te voorkomen door voorzieningen te treffen binnen de software. Uiteraard is dat bij Waizers in goede handen.
Toegang tot de zorgwoning

Toegang tot de zorgwoning

Voor Careyn heeft Roger Jongen het vraagstuk toegang tot ca 5000 zorgwoningen in kaart gebracht. Hiervoor is een integrale business case opgesteld, waarbij diverse scenario’s financieel zijn uitgewerkt. De raad van bestuur heeft gekozen voor een scenario waarbij de klant een bijdrage wordt gevraagd ter hoogte van 50% van de kosten. Deze oplossing is uitgewerkt in een plan van aanpak en geïmplementeerd in verschillende regio’s. Tijdens de implementatie zijn tevens de bestaande voorzieningen verwijderd (sleutelkabinetten, sleutelauto’s, sleutelbossen). Voor en gedurende de implementatie is veelvuldig afgestemd met VVT organisaties, gemeenten, belangenorganisaties, VVE’s, woningbouw corporaties en individuele klanten.
Ongeplande acute Zorg zuid Hollandse eilanden

Ongeplande acute Zorg zuid Hollandse eilanden

De ongeplande acute zorg op deze twee eilanden is een moeilijk uit te voeren activiteit. Enerzijds speelt het lage basisvolume van cliënten een rol voor de verschillende aanbieders, anderzijds zijn de afstanden die overbrugd moeten worden groot. CuraMare heeft het initiatief genomen om een onderzoek te starten naar een gezamenlijke aanpak van de ongeplande acute zorg op Goeree Overflakee en Voorne Putten. In oktober 2018 is gestart met een interview ronde langs de belangrijkste VVT aanbieders op de eilanden. Naast CuraMare zijn dat Careyn en de Catharina Stichting. Vanuit deze ronde is een aanpak gedefinieerd hoe de ongeplande acute zorg verder in kaart wordt gebracht en op welke wijze de zorg op een effectievere wijze kan worden georganiseerd. Waizers vult het projectmanagement in. Op i juni 2019 is de samenwerking gestart.
Zorgcentrale opzetten

Zorgcentrale opzetten

Als marketingdirecteur van Facilicom heeft Paul het idee opgevat om een zorgcentrale op te gaan zetten, faciliterend aan de zorg. De markt is hiervoor in kaart gebracht en een aantal launcing customers zijn geworven. Er is veel aandacht geschonken aan het unieke onderscheidend vermogen, zo is er een krachtige naam gekozen DeZorgcentrale.nl. Vervolgens is de back office ingericht met een meldbank applicatie. Na de opstartfase zijn er twee zorgcentrales overgenomen (Erasmusbrug en Stichting ATA) om het kritische volume op niveau te brengen. Het managen van een centrale, de diensten die op afstand kunnen worden aangeboden en het innoveren van de zorgketen en processen zoals ongeplande zorg zijn vernieuwingen waar Paul veel ervaring in heeft opgedaan.

 

Kernactiviteiten en Alameringsdiensten

Kernactiviteiten en Alameringsdiensten

Veel VVT organisaties bieden van oudsher de alarmeringsdienst als zorg dienst aan. Echter van een analoge dienst met wijkverpleegkundigen is het inmiddels verworden tot een professionele zorg proces waarbij voor de organisatie die het aanbiedt nogal wat bij komt kijken. Een VVT instelling in het midden van het land heeft de vraag gesteld om deze dienst eens kritisch tegen het licht te houden. Centrale vraagstelling hierin was; Moeten wij de dienst personenalarmering blijven aanbieden aan onze cliënten of moeten we dit met anderen gaan doen. Tevens was de prijsstelling van de zorg ook een punt dat aandacht behoefde. Waizers heeft de projectleiding hiervan verzorgd. Samen met mensen van de VVT instelling is de markt verkend en het interne proces transparant gemaakt. Hiervan zijn de implicaties in kaart gebracht. Daarnaast is de kostprijs naast de huidige prijsstelling gelegd. De conclusie van het geheel was dat de tarieven veel te laag waren en dat de zorginstelling niet was geëquipeerd om dit adequaat aan te bieden. Er is met een externe aanbieder een contract aangegaan die de cliënten heeft overgenomen. De zorginstelling verricht alleen nog de opvolging in de regio.

In dit project zitten marketingtechnische afwegingen en een analyse van de “verborgen” kosten. Voor het projectmanagement was het cruciaal om dit samen met de mensen van de VVT instelling te doen, en de conclusies gezamenlijk te trekken zodat er zorgvuldige besluitvorming kan plaats vinden.

Procesverbetering in ketens zorgtechnologie en personenalarmering

Procesverbetering in ketens zorgtechnologie en personenalarmering

Voor diverse opdrachtgevers heeft Waizers (Roger Jongen) de processen omtrent zorgtechnologie en personenalarmering in kaart gebracht en verbeterd. Dit betrof met name interfaces tussen afdelingen en organisaties binnen  de keten. Zo is bijvoorbeeld het klantenbestand van een VVT instelling niet gekoppeld aan een meldbank van de zorgcentrale en vervolgens ook niet op de financiële administratie. Hierdoor er sprake is van dubbel werk en fouten bij de uitvoering. Roger heeft deze processen verbeterd bij aanbieders, VVT organisaties, zorgcentrales en installateurs. Hiermee zijn de processen uiteindelijk goedkoper geworden en kennen een hogere betrouwbaarheid en kwaliteit.
Overgang naar andere Zorgcentrale

Overgang naar andere Zorgcentrale

Een zorgcentrale heeft aangegeven op korte termijn te willen stoppen met haar activiteiten. De aangesloten organisaties zitten met de handen in het haar, aangezien in ieder alarmapparaat het nummer van de betreffende zorgcentrale geprogrammeerd is, bij een overgang moet dit allemaal gemuteerd worden. Middels een aanbod aan de betrokken zorgcentrale en aan haar aangesloten klanten heeft Roger Jongen een plan opgesteld en geïmplementeerd hoe dit een korte tijd kan worden gerealiseerd. Hierbij zijn netlijnen tijdelijk geherrouteerd, is een nieuwe robuuste nummer en netlijnstructuur opgezet en het zijn de bestaande eindgebruikers naar deze nieuwe structuur overgezet. De implementatie is binnen twee maanden gerealiseerd.