22 feb 2019 Onderschatte risico’s bij personenalarmering
Alarmapparatuur werkt niet meer!
Afgelopen weken zijn wij door zorgorganisaties uit Zuid-Holland, Limburg en Noord-Holland benaderd met vragen over niet werkende personenalarmeringsapparatuur. Klanten die een abonnement hebben op een personenalarmeringsdienst gaan uit van een 7×24 uur functionerende dienst. In geval van nood hoeft de klant maar op de knop te drukken, en er wordt hulp georganiseerd. Dit is nu geen vanzelfsprekendheid.
Wat is er aan de hand?
Er zijn twee duidelijk aanwijsbare oorzaken:
- Klanten die overstappen naar een alles-in-één pakket
- Aanpassingen binnen het telecom netwerk
Naast de risico’s bij aanpassingen geldt tevens dat sommige telecom providers bij nachtelijke werkzaamheden (service windows) hun dienst uitzetten.
Bij alle organisaties speelt hetzelfde vraagstuk. Er is analoog georiënteerde apparatuur ingezet op een gedigitaliseerd netwerk. Dit geeft om afstemmingsproblemen. Binnen Nederland is meer dan 80% van de personenalarmeringsapparatuur analoog georiënteerd. Meer dan de helft hiervan heeft moeite met het digitale netwerk, de andere helft bevat firmware en een digitale-analoge converter die in de meeste gevallen om kan gaan met veranderingen binnen het netwerk, maar nog steeds analoog georiënteerd is. Tijd voor actie.
Risico’s voor aanbieders van personenalarmering
- Zorgplicht: de klant gaat ervan uit dat de dienst altijd werkt. Indien bij ‘een druk op de knop’ blijkt dat de dienst niet werkt, kan het zo maar betekenen dat er niet voldaan wordt aan de zorgplicht die de aanbieder van personenalarmering heeft;
- Imagoschade: Indien een klant alarmeert en er gebeurt niets met de alarmering loopt de aanbieder imagoschade op. Zowel bij de klant als bij de personen en organisaties waarbij de klant klaagt;
- Juridisch risico: Naast de eerdergenoemde zorgplicht, is het vaak contractueel geregeld waar de verantwoordelijkheden liggen omtrent de verbinding. Ondanks dit feit kunnen er juridische stappen worden genomen op het moment dat blijkt dit de aangeboden niet ingericht is op opvang van onderbrekingen.
De oplossing
Waizers heeft voor meerdere klanten het vraagstuk opgelost. In het ene geval was dit een tijdelijke oplossing in de vorm van strakkere bewaking van technische meldingen en afstemming met telecom providers. In het andere geval is er gekozen voor migratie naar andere personenalarmeringsapparatuur.
Pas in actie komen op het moment dat de dienst niet werkt is te laat! Iedere organisatie die momenteel personenalarmering aanbiedt heeft hiermee te maken. Wilt u dat wij u helpen met het oplossen belt u dan met Roger Jongen van Waizers.
Geen reactie's